Agrégation

Shakespeare : Titus Andronicus

ARTICLE

Texte original :
Shakespeare, Titus Andronicus, éd. Jonathan Bate, London, Methuen, The Arden Shakespeare, 2004 [1995].

Anthologie critique :
*KOLIN, Philip C. ed. : Titus Andronicus, Critical Essays, New York, London, Garland, 1995.

Approche générale :
HAMILTON, A.C. : “Titus Andronicus: The Form of Shakespearian Tragedy”, Shakespeare Quarterly, 14,3, 1963, 201-213.

KENDALL, Gilian Murray : “’Lend me thy Hand’: Metaphor and Mayhem in Titus Andronicus”, Shakespeare Quarterly, 40, 3, 1989, 299-316.

KOLIN, Philip C. : “Titus Andronicus and the critical legacy”, in KOLIN ed., 3-55 [présentation d’ensemble de la critique récente (en 1995) sur TA].

REESE, Jack : “The Formalization of Horror in Titus Andronicus”, Shakespeare Quarterly, 21,1, 1970, 77-84.

SOMMERS, Alan : “‘Wilderness of Tigers’, Structure and Symbolism in Titus Andronicus”, Essays in Criticism, 10, 1960, 275-89 ; in KOLIN ed., 115-128.

La question de la violence :
BARKER, Francis : The Culture of Violence, Essay on Tragedy and History, Manchester UP, 1993 [sur TA, 143-206].

*COHEN, Derek: Shakespeare's culture of violence, London-New York, Macmillan-Martin's Press, 1992 [introduction + chap. 6].

*FOAKES, Reginald Anthony: Shakespeare and violence, Cambridge UP, 2003 [section 1, 2, 3].

KOLIN, Philip C. : “‘Come down and Welcome Me to this World’s Light’: TA and the Canons of Contemporary Violence”, in KOLIN ed., 305-316.

SMITH, Molly Easo : “Spectacles of Torment in Titus Andronicus”, Studies in English Literature, 1500-1900, 36,2 (Tudor and Stuart Drama), 1996, 315-331.

TRICOMI, Albert H. : "The Aesthetics of Mutilation in Titus Andronicus,” Shakespeare Survey, 27, 1974, 11-19.

WAITH, Eugene M. : "The Metamorphosis of Violence in Titus Andronicus", Shakespeare Survey, 10, 1957, 39-49 ; in KOLIN ed., 99-113.

WILBERN, David : “Rape and Revenge in Titus Andronicus”, English Literary Renaissance, 8, 1978, 159-82 ; in KOLIN ed. 171-194.

WILLIS, Deborah: “ ‘The Gnawing Vulture’: Revenge, Trauma Theory, and Titus Andronicus”, Shakespeare Quarterly, 53,1, 2002, 21-52 [très contestable mais représentatif de la “trauma theory”].

Contexte idéologique :
MOSCHOVAKIS, Nicholas R. : « "Irreligious Piety" and Christian History: Persecution as Pagan Anachronism in "Titus Andronicus"”, Shakespeare Quarterly, 53,4, 2002, 460-486.

RAY, Sid : “’Rape, I Fear, Was Root of Thy Annoy’: The Politics of Consent in Titus Andronicus”, Shakespeare Quarterly, 49,1, 1998, 22-39.

Intertexte virigilien et ovidien :
JAMES, Heather: “Cultural disintegration in Titus Andronicus : mutilating Titus, Vergil and Rome”, in James REDMOND, ed., Violence in Drama, Cambridge UP, 1991, 123-140 ; in KOLIN ed. 285-303.

STARRY WEST, Grace : “Going by the Book: Classical Allusions in Shakespeare's Titus Andronicus”, Studies in Philology, 79,1, 1982, 62-77.

Questions de ‘genre’ :
KAHN, Coppelia : Roman Shakespeare: Warriors, Wounds, and Women, London & New York, Routledge, 1997 [Chap. 3 “The Daughter’s Seduction in Titus Andronicus, or, writing is the best revenge”, 46-76].

Rome, barbarie, sauvagerie :
*MARIENSTRAS, Richard : Le Proche et le lointain, sur Shakespeare, le drame élisabéthain et l’idéologie anglaise aux XVIe et XVIIe siècles, Paris, Minuit.

MIOLA, Robert S. : Shakespeare’s Rome, Cambridge UP, 1983 [“Titus Andronicus: Rome and the family”, 42-75].

Histoire des représentations :
DESSEN, Alan C. ed. : Titus Andronicus, (coll. “Shakespeare in Performance”), New York, St Martin, Manchester UP, 1989.

KOLIN, Philip éd. T.A. Critical Essays, op. cit., [dernière section, p. 373-518, documents et analyses sur des représentations, classés chronologiquement].

METZ, G. Harold : “Stage History of Titus Andronicus”, Shakespeare Quarterly, 28, 2, 1977, 154-169.